porada
Ilustrační foto. Zdroj: Unsplash

Generace Z vládne on-line světu, v osobní komunikaci zaostává

10 min čtení

Většina generace Z ještě nevstoupila na pracovní trh. Těm nejstarším je pod třicet a personalisté se na jejich hromadný nástup teprve připravuje. O generaci lidech narozených v letech 1997 až 2012 se obvykle tvrdí, že jsou netrpěliví, roztěkaní a závislí na digitálních technologiích. Jaká tedy bude generace „zetkařů“ v pracovním prostředí?

„Zetkaři“ zcela jistě sociální sítě zvládají na jedničku, v osobní komunikaci však mají problém. Ti nejstarší z nich právě dokončují vysoké školy a míří na pracovní trh.  Jsou velmi technologicky zruční a chtějí se zapojovat do projektů především environmentálního a sociálního charakteru. Jsou považováni za ty, kteří budou řešit environmentální krize a přizpůsobovat se nástupu umělé inteligence na pracovní trh. Zetkaři dokáží velmi rychle fungovat s úplně novými technologiemi. Dokáží velmi efektivně přijímat změny, naopak nemají rádi zdlouhavé procesy. Bude to však stačit? O generaci Z se také ví, že nejsou tak odolní vůči kritickému hodnocení a mnohdy jsou přecitlivělí. I proto se jim říká „sněhové vločky“. Tvrdé pracovní prostředí, ve kterém jsou starší generace kované, je může i v tomto ohledu změnit.

všichni na mobilu
Generace Z hledá vše v mobilu. Někdy to však není nutné. Osobní komunikace je nezbytná. Foto: Unsplash

Gabriela Hansliková, obchodní ředitelka personální agentury Advantage Consulting, srovnává „zetkaře“ s mileniály, takzvanou generací Y. „Zatímco předchozí generace Y je plná mladých idealistů, kteří touží po tom, aby byli „objeveni“, v generaci Z převažují realisté, kteří chtějí na svém úspěchu pracovat. Zatímco mileniálové tíhnou spíš ke spolupráci a kolektivní zodpovědnosti, zástupci generace Z jsou soutěživí, draví a na rozdíl od svých předchůdců přesně vědí, co od svých zaměstnavatelů požadovat. Nechtějí být vázáni na klasickou pracovní dobu, upřednostňují home office a flexibilní pracovní dobu a možnost pracovat odkudkoliv. Oproti mileniálům, kteří si na pracovním trhu zvykli klást až nesmyslné požadavky, mají reálná očekávání a chtějí na sobě pracovat. Lidé z generace Z jsou více otevření osobnímu rozvoji, mentoringu a koučinku. Při hledání zaměstnavatele kladou velký důraz na to, zda je sociálně odpovědný a respektuje principy udržitelného rozvoje.“

To, že „zetkaři“ vyrostli v digitálním světě, ovlivňuje i způsob, jakým své budoucí uplatnění hledají. Při osobním kontaktu jsou zdrženliví, v digitálním prostředí jejich sebevědomí naopak roste. „Při hledání práce u nich vedou sociální média – Facebook a především LinkedIn, kde jednak hledají informace o pozici a pak i o firmě, která pozici nabízí. Stále častěji se setkáváme s tím, že namísto psaného životopisu o sobě natočí videoživotopis. Sázejí na nové, neotřelé způsoby sebeprezentace a chtějí udělat skvělý první dojem. Zatímco v online prezentacích jsou si sebou jistí, během osobních pohovorů se často setkáváme s tím, že se „neumějí prodat“. Přestože jsou ochotní pracovat v týmu, dokonce mají velkou potřebu osobního kontaktu, neumějí mezi sebou komunikovat. Než by za kolegou osobně šli, raději mu napíší zprávu,“ uvedla Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Předtím, než se o práci začnou ucházet, si svého budoucího zaměstnavatele nejprve prolustrují. Při hledání nové práce jsou velmi ovlivněni online recenzemi. Proto často jako první hledají svého zaměstnavatele podle toho, co se o firmě píše na internetu. Plusové body u nich mají firmy, které odpovědně přistupují k životnímu prostředí. Na druhou stranu je otázkou, jak relevantní recenze zveřejněné na internetu jsou – často je píší nespokojení zákazníci nebo bývalí zaměstnanci, „zetkaři“ se tak kvůli neobjektivním recenzím mohou velmi často snadno připravit o zajímavou pracovní zkušenost.

Generace Z
Jací budou „zetkaři“ na trhu práce? To ukáže až čas. Foto: Unsplash

Pro generaci Z je prioritní vyváženost mezi osobním a pracovním životem. Výši platu často neřeší tolik jako generace před nimi. „I když mají často vysoké ambice, jsou ve svých finančních požadavcích realističtí. Důležitější než mzda jsou pro ně možnosti rozvoje a flexibilita. Přikládají význam hlavně tomu, aby se v zaměstnání cítili dobře a měli dostatek volného času. Chtějí dělat práci, která je bude naplňovat, dávat jim smysl, důležitá je pro ně možnost kariérního růstu. Budoucí zaměstnavatel je osloví benefity, jako jsou zdravotní péče, možnosti osobního a profesního růstu a udržitelné pracovní prostředí. Tato generace často vyhledává zaměstnavatele, kteří nabízejí komplexní balíček benefitů, který podporuje jak jejich profesní, tak osobní život,“ vyjmenovala Olga Hyklová.

Se stereotypní pracovní nabídkou u generace Z zaměstnavatel neuspěje, mají rádi rozmanitost a kreativitu. „Ocení možnost dalšího vzdělávání v oboru, ale také rozvoj takzvaných měkkých dovedností. Mají rádi, když se věci neustále posouvají, učí se novým věcem a účastní se různých workshopů. Pokud toto ve firmě naleznou, jsou z nich velmi spokojení a loajální zaměstnanci,“ uzavřela Marcela Vyskoková.


Napsat komentář

Your email address will not be published.

Předchozí článek

Skupina Mewa přebírá specialistu na čisté prostory Mikroclean

Další článek

„Přivezl jsem opravdový klenot,“ říká Marpo o novém albu

Další čtení