Podnikání a franchising je pro mnoho lidí zajímavou příležitostí, jak se „osvobodit” od klasických zaměstnaneckých standardů, být více flexibilní, rozvinout svůj potenciál, a v neposlední řadě si i přijít k zajímavému finančnímu ohodnocení. Pandemie minulých let navíc spoustě lidem ukázala, že se spousta věcí nechá řešit na dálku a odhalila nové osobní priority. To vše mělo za následek nárůst zájmu o tzv. práci na IČO. Nicméně, s podnikáním jsou spojeny i určité nevýhody. Pojďme si tedy v dnešním článku shrnout to nejrelevantnější.
Výhody:
- Nezávislost: Jednou z největších výhod podnikání je možnost pracovat na vlastních projektech a být nezávislým. Podnikatelé mají kontrolu nad svým podnikem a rozhodují o strategiích, směru a svým způsobem i růstu své podnikatelské činnosti.
- Finanční výnosy: Úspěšné podnikání může přinést značné finanční výnosy. Podnikatelé mají možnost vydělávat více peněz, než by získali jako zaměstnanci. Růst podnikání a úspěšné investice mohou vést k finančním ziskům a prosperitě. To je ale samozřejmě v závislosti na schopnostech i efektivitě.
- Kreativita a inovace: Podnikání umožňuje uplatnit kreativitu a inovativní myšlení. Podnikající osoby mají možnost vyvíjet nové produkty, služby a řešení, které mohou změnit trh a přinést konkurenční výhodu. A to bez omezení nebo zásahů nadřízených.
- Flexibilita: Podnikání dává podnikatelům možnost časové i lokační flexibility. Mohou si vytvořit pracovní harmonogram, který vyhovuje jejich potřebám, a zároveň mohou být kreativní a řídit své podnikání podle svých pravidel.
Nevýhody:
- Nejistota: Podnikání je spojeno s rizikem a nejistotou. Podnikatelé musí čelit nejistým tržním podmínkám, konkurenci i možnosti neúspěchu.
- Pracovní zatížení: tento způsob práce vyžaduje čas a úsilí. Osoby samostatně výdělečné činné často pracují dlouhé hodiny a musí být připraveni věnovat podnikání veškerou svou energii.
- Odpovědnost: Podnikatelé jsou zodpovědní za všechny aspekty svého podnikání. Musí se starat o práci samotnou, ale i řízení finančních záležitostí, byrokracie, zákaznických potřeb, marketingu, a mnoha dalších. I proto podnikatelská činnost vyžaduje široké spektrum dovedností.