Vědci z Masarykovy univerzity dokončili rozsáhlý tříletý výzkum s názvem Czech Gamers, který mapoval chování a životy hráčů videoher. Do projektu se zapojilo přes 14 000 dospělých hráčů online a multiplayerových her. Studie se zaměřila na různé aspekty gamingu, včetně toho, proč lidé hrají, co při hraní zažívají, jaké jsou pozitivní a negativní důsledky jejich návyku, a jak hry ovlivňují jejich sociální vztahy.
„Od roku 2021 jsme sbírali data pomocí dotazníků a hloubkových rozhovorů. Díky tomu, že jsme hráče oslovili celkem třikrát v průběhu tří let, budeme moci zhodnotit jejich vztah ke hrám z dlouhodobého hlediska,” uvedl vedoucí výzkumu Lukas Blinka. „Závislostí na hraní se někdy straší, my ale ukazujeme, že je poměrně vzácná. Hry naopak mohou rozvíjet a podporovat – např. polovina našich hráčů si díky hraní našla nové přátele,“ dodal Blinka. Projekt mimo jiné ukázal, že zatímco v jednom časovém bodě uvádí riziko závislosti přibližně 2 % hráčů, nicméně při opakovaném dotazování, jak doporučuje i Světová zdravotnická organizace, to je ale jen 0,5 %.
Projekt se navíc zabýval dalšími otázkami, například zpracováním emocí během hraní. Hráči, kteří mají problém se zvládáním negativních emocí, mohou být náchylnější k nadměrnému hraní. Na druhou stranu hry mohou mít i pozitivní dopady – přibližně polovina respondentů si díky hraní našla nové přátele a navázala sociální kontakty. Výzkum odhalil také zajímavé souvislosti mezi užíváním psychoaktivních látek a herním chováním – například pravidelné kouření se pojilo s větším množstvím času věnovaným hraní, zatímco pravidelné pití alkoholu s jeho menším množstvím.
Blinka také zdůraznil, že ačkoli byla v roce 2022 zavedena oficiální diagnóza herní závislosti, mezi odborníky stále panuje rozpor v tom, do jaké míry je nadměrné hraní skutečně problémové.
Přesto, že se v roce 2022 v Mezinárodní klasifikaci nemocí objevila nová oficiální diagnóza herní závislosti, odborná veřejnost se neshoduje na tom, do jaké míry je nadměrné hraní problematické. S obavou, že by se mohli dopustit patologizace běžné volnočasové aktivity, vědci sbírali komplexní informace o hráčích a přispěli tak k pochopení herního chování.