Koalice státních zástupců z Kalifornie, Floridy a několika dalších států vyšetřuje TikTok ohledně jeho potenciálně negativního vlivu na duševní a fyzické zdraví mladých lidí. Prokurátorka Maury Healey z Massachusetts navrhuje, aby byl přezkoumán algoritmus, jakým populární sociální síť podsunuje obsah a reklamu zejména mladší generaci.
Algoritmus TikToku určuje, kdo jaký obsah uvidí a jak se zdá, jde o pozoruhodně účinný mechanismus, který udržuje uživatele přilepené na obrazovkách mobilních telefonů co nejdelší dobu. I když TikTok nabídl určitý pohled na to, jak algoritmus funguje, detaily neprozradil. To chtějí američtí státní zastupitelé změnit, přičemž jejich cílem je, aby společnost provozující tuto platformu poskytla skutečné vysvětlení, jak ovlivňuje chování mladých uživatelů.
TikTok už totiž v minulosti, ještě pod názvem Musical.ly, čelil problémům v souvislosti s nejmladšími uživateli. Provozovatel totiž neměl řádné povolení od rodičů dětí mladších třinácti let. Tehdy musel zaplatit pokutu ve výši 5,7 milionů dolarů a zajistit, aby se dětem přísně omezil dosah doporučovaného obsahu. Výzkumníci však stále bijí na poplach, že TikTok, ale i další sociální sítě, mohou negativně ovlivňovat nezralé myšlení. TikTok na konci minulého roku oznámil vylepšení algoritmu personalizované sekce tak, aby neměla negativní dopady na uživatele. To ale americkým zastupitelům zjevně nestačí.
Vyšetřování by však nemuselo mít vliv jen na TikTok. Krátká videa, takzvaná Reels, která TikTok zpopularizoval, nyní provozují sítě společnosti Meta nebo Snapchat. Například vývojáři Meta odhadují, že nad modelem krátkých videí stráví teenageři daleko více času než u běžného obsahu na zdi. Mark Zuckerberg nedávno prohlásil, že právě Reels by mohly být cestou, jak udržet uživatele na Facebooku.