virtuální realita
Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Kinect versus VR aneb čím to, že Kinect pomalu mizí?

8 min čtení

Kinect neboli pohybový ovladač byl vyvinutý firmou Microsoft jako součást hardwarového příslušenství k herní konzoli Xbox. Na pulty se dostal poprvé v roce 2010 jako příslušenství konzole Xbox 360. I mezi konkurencí Microsoftu se objevily podobné ovladače – například Wii Remote nebo PlayStation Move. Kinect – v době svého uvedení malý technický zázrak – si nejprve mezi fanoušky herních konzolí získal velikou oblibu – umožňoval jedinečný herní zážitek, díky kterému mohl hráč ovládat celé rozhraní hry jen pomocí pohybů, které byly snímány RGB senzorem. Hráči tak mohli u hraní zapojit i své tělo a hýbat se. Velké množství her na Kinect také umožňovaly hraní ve více hráčích, což bylo obzvláště zábavné. Mimo to Kinect disponoval na svou dobu velmi futuristickou funkcí – ovládání hlasem. Poslední platformou, která Kinect podporovala, byl Xbox ONE. Proč ale Kinect a ostatní pohybové senzory začaly s postupem času ustupovat?

Málo her

Kinect ovšem nešel použít s jakoukoli hrou – hry na něj byly speciálně označené a bylo možné je používat výhradně pomocí Kinectu. Jinými slovy, klasické hry na Xbox nešly hrát s Kinectem a hry na Kinect nešly hrát s klasickým ovladačem. Také jich nebylo tak velké množství, jako her na klasický ovladač – obvykle se jednalo o různé sportovní hry, závodní hry, party hry (například Twister). Velmi populární hrou na Kinect byla hra Just Dance, která vycházela v několika ročnících, a v níž mohli hráči soutěžit v tom, jak dobře tančí.

Moc prostoru

Kinect vyžadoval až překvapivě velké množství volného prostoru, aby se hráči mohli volně pohybovat. Když byl prostor na hraní moc stísněný, snímač snímal velmi špatně, hráči se od hry odpojovali, a to mohlo kazit skóre. Byl tedy často nepřesný, musel se kalibrovat a rozhodně nebylo možné ho používat, pokud měl hráč k dispozici jen stísněný prostor mezi kanapem a televizí.

VR – vylepšený Kinect?

Především začal Kinect trochu zastiňovat příchod virtuální reality (VR) a využití VR brýlí v herním průmyslu. Tato hardwarová modifikace si okamžitě získala velikou oblibu mezi hráči a příznivci podobných interaktivních her. Slibovala totiž od počátku mnohem skutečnější, reálnější a zajímavější herní zážitek. Některé VR reality dokonce využívají i pohyblivých plošin pro chůzi a dalších ovladačů, díky kterému je zážitek hráče ještě skutečnější.

Populárnost VR tkví zřejmě v tom, že na rozdíl od Kinectu, kdy člověk skrze senzor pouze interaguje se světem, který je stále obsažen jen v obrazovce televize, u VR se hráč skutečně ocitne obklopen fiktivním herním světem a je do něj doslova vtažen. Pro svou všestrannost, a právě skutečnost zážitku se VR používá nejen v herním a zábavním odvětví, ale také například v armádě, sportu, lékařství, konstrukci a dalších odvětvích.

Je s Kinectem nadobro konec?

Úplné zastavení výroby produktů Kinect oznámil Microsoft kolem roku 2017. Zkrátka se neprodávaly a jejich výroba se firmě nevyplatila. Tím tedy jeho linie nadobro vymřela. Kinect má ale svého částečného nástupce, Azure Kinect, jehož produkce byla oznámena v roce 2019 a který kromě kamery a snímání hlasových povelů využívá umělou inteligenci pro zdokonalení funkcí a technologie snímání. Tento produkt už ale není zaměřen primárně na herní odvětví, je cílen především na využití v odvětví robotiky, zdravotnictví nebo logistiky.

Co se tedy týče herního a zábavního odvětví, můžeme hádat, že VR oproti Kinectu bude i do budoucna dále hrát hlavní roli. Již za posledních pár let technologie VR prošly zásadními vylepšeními a inovacemi, a do budoucna bude tento trend nejspíše pokračovat. Od uvedení Kinectu na trh uplynulo již více než deset let. Kam se herní odvětví posune za další dekádu? Zřejmě nezbývá, než se nechat překvapit…


Napsat komentář

Your email address will not be published.

Předchozí článek

Thajská zátoka Maya Bay, kterou proslavil film Pláž, se po letech znovu otevře turistům

Další článek

Naučte se ovládnout svůj mozek: K čemu lze využít alfa vlny?

Další čtení