Kompaktní disk, zkráceně CD, letos slaví 40 let existence. Prodeje tohoto dnes v podstatě zastaralého formátu dlouhou dobu padaly až k samému dnu. Až loňský rok přinesl možná nečekanou změnu.
Ano, v loňském roce skutečně prodej kompaktních disků stoupl. Alespoň tedy v USA. Podle této databáze se tak stalo poprvé za posledních 17 let. Nárůst o téměř 50 % sice stále nedosahuje prodejů z roku 2019, ale může se jednat o signál znamenající malou renesanci, kterou například zažívají vinylové desky.
V roce 2021 bylo v USA prodáno 46,6 milionů CD. Ve srovnání s rokem 2000, kdy si za oceánem lidé koupili 942,5 milionů hudebních alb, je to sice zanedbatelné číslo, ale vzhledem k digitální době, jde o mírně nečekaný vzestup.
Důvodů, proč prodej stoupl o 15 milionů nosičů v porovnání s předchozím rokem, může být několik. Podle hudebního magazínu Pitchfork způsobily strmý nárůst megahvězdy jako Adele nebo BTS, které vydaly nová alba. Vysvětlení však může být daleko jednodušší a skrývá se pod slovem pandemie. Dále nesmíme zapomenout na sběratele, kteří upřednostňují fyzické nosiče s bookletem. Zejména mladší sběratelé se pak přiklánějí ke kompaktnějšímu nosiči, kterým je CD. To je také oproti vinylu levnější.
Vzestup a úpadek
CD bylo uvedeno na trh v Japonsku v říjnu 1982. Do USA a Evropy se tento formát dostal o rok později. V Československu vydal první kompaktní disky Supraphon v roce 1986. Boom nastal v první polovině 90. let, tedy na prahu digitální éry. CD bylo jedním z nejdostupnějších způsobů, jak kvalitně poslouchat hudbu, a to i přesto, že se v polovině dekády průměrná cena za jedno album pohybovala okolo 500 Kč.
Oproti vinylu nebo kazetě (MC) bylo možné skladby na kompaktním disku přeskakovat či vracet. Zvuková stopa na CD byla a je nesrovnatelně kvalitnější než u starších formátů.
Jenže krátce po příchodu nového milénia začaly prodeje kompaktních disků klesat. Tehdy ještě nebyl na vině nástup formátu mp3, jehož první verze sice vyšla už v roce 1993, ale pirátství. Trh zaplavily vypalovačky – hardware na kopírování kompaktních disků. Jejich hlavním smyslem mělo být archivování souborů, či zálohování, které mohlo posloužit jako záchrana dat. Jak ale čas ukázal, kopie hudebních kompaktních disků jasně vévodily vypalování. Nedocházelo totiž ke ztrátě kvality zvuku jako třeba u kazet, a tak trh začal zákonitě reagovat sestupnou tendencí.
S rozmachem internetu a digitálních formátů nadvláda CD definitivně skončila. Světlo světa spatřil iPod, jehož výrobu mimochodem Apple letos ukončil, následovaly smartphony, streamování, Spotify, Last.fm a další a další vychytávky, které posluchače přivedly k nové hudbě téměř okamžitě.
CD již nikdy nebude na vrcholu, přesto je možné, že pokles jeho prodejů v roce 2020 narazil na své dno, na které již do konce desetiletí nemusí dosáhnout.