Plyšák Labubu se stal během posledních měsíců nečekaným fenoménem nejen na sociálních sítích, ale i mezi sběrateli a fanoušky japonské kultury. Pro některé jde o roztomilý doplněk a neváhají za něj utratit tisíce korun. Jiní nechápou, jak někdo za něco tak podivného dokáže zaplatit nemalé peníze. Co je Labubu zač, odkud se vzal a proč stojí tolik?
Labubu je postavička z japonské série The Monsters z roku 2015. Postava s velkýma očima, výstředním úsměvem a rošťáckým výrazem se ale poprvé objevila v roce 2016. Její popularita však výrazně narostla až v posledních letech díky plyšové hračce. Ta si jako přívěšek získala širokou pozornost v dubnu 2024 poté, co byla jedna z členek K-popové skupiny Blackpink spatřena s klíčenkou Labubu na kabelce. To odstartovalo zejména v jihovýchodní Asii naprosté šílenství, které se rozmohlo po celém světě hlavně díky TikToku. “Estetických” fotek s plyšákem, unboxing videí i parodických skečů jsou nyní plné sociální sítě, a to zejména díky generaci Z.
Na první pohled může Labubu připomínat někdejší devadesátkové Mončičáky – tehdy rovněž japonský hit, který se v Evropě rozšířil díky své nezaměnitelné podobě a marketingové masáži. Stejně jako Mončičáci, i Labubu cílí na jistou dávku nostalgie a určité roztomilosti, jen v modernějším, lehce excentrickém balení.
Plyšák Labubu se vyrábí v omezených edicích a často bývá dostupný pouze v určitých časech nebo na konkrétních místech – například na designových veletrzích nebo online v rámci předobjednávek. Tato „exkluzivita“ zvyšuje jeho cenu. Základní cena běžného kusu sice může být v přepočtu kolem 1 500 Kč, ale lidé jsou ochotni nakupovat plyšáky z druhé ruky za mnohem vyšší částky. Některé limitované verze jsou dokonce dražší než luxusní kabelka. Toho si všimli i podvodníci, kteří se snaží na sekundárním trhu prodávat padělky nebo napodobeniny za přemrštěné ceny.
Kupujícími ale nejsou jen děti, respektive jejich rodiče – naopak. Hlavní cílová skupina se rekrutuje ze starších teenagerů a mladých dospělých, často z řad fanoušků japonské popkultury.
Zda je Labubu jen krátkodobým virálním výstřelkem, nebo trvalou ikonou, ukáže až čas. Faktem zůstává, že i zdánlivě obyčejný plyšák může být dnes díky marketingu, záměrně omezené dostupnosti a internetu objektem touhy i předmětem investice – podobně jako kdysi Mončičák, Pokémoni nebo Tamagoči.