cd
Foto: Petr Kutka, Fakticky.cz

Prodeje hudebních cd stoupají. Čím to, že skoro mrtvý formát najednou zažívá reinkarnaci?

/
6 min čtení

Hudební cd nejsou mrtvá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Aktuálně zažívají nečekanou renesanci, a to nejen díky hudebním fanouškům, kteří je nikdy neopustili, ale i díky generaci Z, jež jejich kouzlo teprve objevuje.

Když jsem před třemi lety psal článek o dalším hřebíčku do rakve kdysi tak populárních hudebních cd, vůbec bych ani nedoufal, že hned o několik měsíců později se jejich prodej zvýší. V roce 2021 po letech úpadku poprvé jejich prodeje stouply. Odborníci tento nečekaný vzrůst, který v USA znamenal skok o 15 miliónů nosičů, přikládali covidu a také novým albům super hvězd, jako je Adele nebo BTS. Rok 2022 byl pro prodej cd méně přívětivý, ale loňský rok kompaktním diskům opět přál.

V USA se oproti roku 2022 prodalo o 12,6 % alb více. Dařilo se zejména deskám Taylor Swift. V Británii zaznamenali v roce 2023 nárůst po dlouhých dvou dekádách. Celosvětové statistiky, včetně té české, nejsou bohužel ještě k dispozici, nicméně dvě zmiňované země slouží minimálně jako vodítko, jak se věci mají.

Čtěte také:  ††† (Crosses) vydávají po devíti letech novou desku. Hostuje na ní Robert Smith z The Cure

Celosvětový pokles prodejů cd tak trval nepřetržitě od roku 2002. Nejprve tento formát provázely potíže s nelegálním vypalováním, pak nastoupily mp3 a nakonec streamování. Ač se zdálo, že cd zmizí v propadlišti dějin, nestalo se tak. Vyhledávají je sběratelé, kteří zažehli i renesanci vinylových desek. Jejich prodeje byly v loňském roce nejvyšší od roku 1990. K cédéčkám se ale vracejí i obyčejní posluchači, a to díky vysoce kvalitnímu zvuku, který digitální formáty jen stěží nabídnou.

Hudební cd samozřejmě již nikdy nebudou mainstreamem v konzumaci hudby. Nicméně i nejmladší generace, která vyrůstá s internetem, objevuje kouzlo fyzických nosičů a čistého zvuku. Pro některé jde o estetickou záležitost, jiní chtějí být blíže svým oblíbeným umělcům. Papírové booklety přidávané k albům streaming nikdy plně nenahradí, a tak se zdá, že kompaktní disky již nejsou tou přežitou relikvií, ale plnohodnotnou alternativou k masivnímu streamování.

cd
Foto: Petr Kutka, Fakticky.cz

Nicméně i prodeje nových alb zcela nevypovídají o jejich oblibě. Na platformě Discogs se použité kompaktní nosiče prodávají po milionech kusů, na českém Aukru je aktuálně k prodeji přes 36 000 použitých cd. Ve větších městech se pravidelně pořádají burzy. Touha po fyzických nosičích tak možná znovu přibližuje posluchače a hudebníka i mimo koncertní pódia. Streamování muziky je sice fajn, posluchač může objevovat nové skladby a kapely, ale opravdoví hudební nadšenci jej používají spíše jako jednu z dalších možností poslechu.

Reinkarnaci, i když ne tak markantní, zažívají i magnetofonové kazety (MC), a to zejména díky vlivu sociálních sítí. Generace Z zde objevuje možnosti poslechu muziky, které měli jejich rodiče. A o tom, že ani archaický MC formát není mrtvý, vypovídá třeba nové album Fossora od islandské umělkyně Björk. Ta jej vydala mimo jiné i na kazetě.


Napsat komentář

Your email address will not be published.

Předchozí článek

ASMR je zkratka pro pocit, který dokážou cítit jen někteří lidé. Existují videa k jeho navození

Další článek

Co kdybych vyhrál v loterii? TikTok zaplavuje nový virální trend

Další čtení