Kompaktní disk, zkráceně CD, letos slaví 40 let existence. Prodeje tohoto dnes v podstatě zastaralého formátu dlouhou dobu padaly až k samému dnu. Až loňský rok přinesl možná nečekanou změnu.
Ano, v loňském roce skutečně prodej kompaktních disků stoupl. Alespoň tedy v USA. Podle této databáze se tak stalo poprvé za posledních 17 let. Nárůst o téměř 50 % sice stále nedosahuje prodejů z roku 2019, ale může se jednat o signál znamenající malou renesanci, kterou například zažívají vinylové desky.
V roce 2021 bylo v USA prodáno 46,6 milionů CD. Ve srovnání s rokem 2000, kdy si za oceánem lidé koupili 942,5 milionů hudebních alb, je to sice zanedbatelné číslo, ale vzhledem k digitální době, jde o mírně nečekaný vzestup.
Důvodů, proč prodej stoupl o 15 milionů nosičů v porovnání s předchozím rokem, může být několik. Podle hudebního magazínu Pitchfork způsobily strmý nárůst megahvězdy jako Adele nebo BTS, které vydaly nová alba. Vysvětlení však může být daleko jednodušší a skrývá se pod slovem pandemie. Dále nesmíme zapomenout na sběratele, kteří upřednostňují fyzické nosiče s bookletem. Zejména mladší sběratelé se pak přiklánějí ke kompaktnějšímu nosiči, kterým je CD. To je také oproti vinylu levnější.
Vzestup a úpadek
CD bylo uvedeno na trh v Japonsku v říjnu 1982. Do USA a Evropy se tento formát dostal o rok později. V Československu vydal první kompaktní disky Supraphon v roce 1986. Boom nastal v první polovině 90. let, tedy na prahu digitální éry. CD bylo jedním z nejdostupnějších způsobů, jak kvalitně poslouchat hudbu, a to i přesto, že se v polovině dekády průměrná cena za jedno album pohybovala okolo 500 Kč.
Oproti vinylu nebo kazetě (MC) bylo možné skladby na kompaktním disku přeskakovat či vracet. Zvuková stopa na CD byla a je nesrovnatelně kvalitnější než u starších formátů.

Jenže krátce po příchodu nového milénia začaly prodeje kompaktních disků klesat. Tehdy ještě nebyl na vině nástup formátu mp3, jehož první verze sice vyšla už v roce 1993, ale pirátství. Trh zaplavily vypalovačky – hardware na kopírování kompaktních disků. Při vytváření kopií kompaktních disků nedocházelo ke ztrátě kvality zvuku jako třeba u kazet, a tak trh začal zákonitě reagovat sestupnou tendencí.
S rozmachem internetu a digitálních formátů nadvláda CD definitivně skončila. Světlo světa spatřil iPod, jehož výrobu mimochodem Apple letos ukončil, následovaly smartphony, streamování, Spotify, Last.fm a další a další vychytávky, které posluchače přivedly k nové hudbě téměř okamžitě.
CD již nikdy nebude na vrcholu, přesto je možné, že pokles jeho prodejů v roce 2020 narazil na své dno, na které již do konce desetiletí nemusí dosáhnout.