Co je Facebook Papers a kdo za skandálem stojí
Reputaci Facebooku zasadila drtivou ránu jeho bývalá zaměstnankyně Frances Haugen. Ta nechala zveřejnit desítky tisíc interních dokumentů společnosti. Informace, které z nich vyplynuly, na Facebook zrovna nejlepší světlo nevrhají.
Whistleblowerka upozornila na kontroverzní rozhodnutí managementu Facebooku i nejrůznější pochybení, která však mají dalekosáhlé dopady. Svoje zjištění nejprve předložila Komisi pro cenné papíry, poté se informace dostaly i na veřejnost.
Facebook se podle ní nezvládá vypořádat s nenávistným obsahem, tiše přihlíží obchodu s lidmi a zakladatel Mark Zuckerberg vládne síti prakticky jako její neomezený vůdce, který proti sobě nemá žádného oponenta.
Facebook měl potíže s přístupem k třídění obsahu i k ochraně osobních údajů už v minulosti. Dosud se přitom mělo za to, že vedení Facebooku o svých pochybeních ví, avšak nic v této záležitosti nepodniká. Zjistilo se však, že sociální síť přímo aktivně brání tomu, aby se nejrůznějším negativním jevům zamezovalo.
Přišlo se například na to, že Facebook poskytl vietnamské vládě absolutní kontrolu nad obsahem. Veřejně se přitom Mark Zuckerberg nechal slyšet, že se nenávistný obsah až v 94 % případů stihne odstranit ještě předtím, než ho někdo nahlásí.
Zprávy, z nichž vyplynulo, že Facebook upřednostňuje vlastní zisk a celá síť má značně škodlivý vliv především na mladistvé uživatele, zveřejnilo 17 amerických médií. Série článků dostala název Facebook Papers.
Jaké bude mít kauza Facebook Papers dopady
Co to pro Facebook znamená? CNN ve svých předpovědích například odhadla, že pro Facebook bude celá kauza znamenat největší krizi v jejích dějinách. Tu podle mnohých jednoznačně nevyřeší první krok, který už Facebook podnikl, když se přejmenoval.
Místo Facebooku tak teď Mark Zuckerberg prezentuje společnost s názvem Meta. Snaha se navenek ostřihnout od současných problémů je v tomto jednání více než zřetelná.
Problémy se však sekundárně překlápějí i na další projekty patřící k Facebooku, jako je Instagram a WhatsApp. Některé státy tak již přikročily k vytváření vlastních mechanismů ke kontrole technologických gigantů. S tím souhlasí i samotná Frances Haugen, která u Facebooku zmínila nutnost větší transparentnosti a dozoru regulátora.
The New York Times však pesimisticky předznamenal, že pokud se od Facebooku neodvrátí inzerenti, zřejmě se nestane vůbec nic. A ti zůstávají, protože zůstávají uživatelé. Ačkoli se Facebook potýká v poslední době s určitým odlivem uživatelů, stále jich je na síti dostatek na to, aby bylo toto prostředí pro inzerenty zajímavé. Mnozí tak již vyzývají doslova k bojkotu sociální sítě.