móda
Ilustrační foto. Zdroj: Unsplash

Fast fashion je fenomén podobně škodlivý jako jídlo z rychlého občerstvení

/
7 min čtení

Fash fashion neboli rychlá móda. Přestože toto slovní spojení můžete slyšet poprvé, jistě si okamžitě představíte, o co se jedná. V případě oblečení však neškodíme našemu zdraví, ale celé planetě.


Nakupování je v digitálním světě dostupnější než kdy jindy. Stačí pár doteků na chytrém telefonu a šatník může být už druhý den rozšířen. Lidé, zejména mladší generace, si již dávno nekupují jen to oblečení, které potřebují. S příchodem sociálních sítí se tento fenomén ještě více prohloubil. Sociální média jako je TikTok, který má aktuálně více jak miliardu uživatelů, podle mnohých pozorovatelů aktivně povzbuzují s podporou módních značek potenciální zákazníky, aby za módu utráceli své peníze častěji. Upozornil na to třeba americký server The Drum.

Miliony tun textilu na skládkách díky sociálním sítím?

Na TikToku, ale třeba i na Instagramu, se prezentují influenceři, kteří propagují módní značky často prostřednictvím placeného partnerství a vyzývají sledující k jejich nákupu. Evidentně to funguje, což dokazují čísla – 39 % příslušníků takzvané generace Z dokonce v USA přiznává, že se při výběru módy řídí TikTokem.

Čtěte také:  Kolektivní iluze. Proč je dobré tento fenomén znát a jak se mu bránit, přibližuje populární profesor z Harvardu

Skutečnost, že se nová generace již neobtěžuje zajít do nákupního centra ani nelistuje v módním katalogu, je na jednu stranu pochopitelná a v podstatě i ekologičtější – ušetří se za dopravu do obchodů, za papír z katalogu a tak dále. Jenže je tu jeden háček, nebo spíše hák.


Životní cyklus módních trendů se neustále zrychluje. Influenceři každý den bombardují newsfeedy novými fotografiemi či videy. Z toho vzniká nepřetržitý nákupní cyklus, protože kdo by v době dospívání nechtěl být nejstylovější a nejvíce trendy? Jedna sezóna, dříve často ohraničená jedním rokem, je už dávno pasé. Nové kousky již po několika týdnech, v lepším případě měsících, leží ladem v šatnících a v kurzu už je zase nový outfit, který rychle čeká podobný osud. Jeden měsíc jsou „in“ džíny do zvonu, další zase teplákové soupravy v pastelových barvách. Naskýtá se tak otázka, má vůbec generace Z nějaký specifický módní styl?

Neschopnost oddat se jednomu druhu módy neškodí jen kapsám, škodí hlavně životnímu prostředí. V roce 2018 skončilo podle vědců na skládkách neuvěřitelných 11,3 milionů tun textilu.

@lenina1523 Girl in black 🖤 Khi bạn muốn diện vest nhưng ko già mà phải trẻ trung thời trang mới chịu..😝Ai giống tui k? #hocvientiktok #bikipsongao#fashion ♬ nhạc nền – Ni Na Lê

Čas na změnu

Módním společnostem tato praktika může vyhovovat. Prodeje stoupají. Jenže právě korporace by měly hledat cestu, jak zůstat v plusových číslech tak, aby nebyla planeta extrémně a zcela zbytečně zatěžována. A hlavně by se měly zaměřit na původce tohoto problému: sociální sítě.

Řešením může být aktivní podpora prodeje z druhé ruky, zpětný výkup nenošeného oblečení a jeho následný prodej v jiných regionech či využívání influencerů ke změně současného postoje, který vede k plýtvání s oblečením. TikTok by měl být hlavním kanálem, který generaci Z nastaví novou a zelenější doktrínu. To jde ale opět pouze ruku v ruce s módními značkami. Pokud ty nezpomalí kolotoč prezentace nových modelů, svět se nezmění.




Napsat komentář

Your email address will not be published.

Předchozí článek

Slavná influencerka se udusila kebabem

Další článek

Ulož.to končí i u Applu

Další čtení