iceing
Ilustrační obrázek. Zdroj: Pixabay

Co je to ICEing a proč je pro majitele elektromobilů tento pojem trnem v oku?

6 min čtení

Pojem ICEing majitelům konvenčních vozů asi nic moc neřekne. Navštivte ale nějaké fórum pro majitele elektromobilů a rychle vám bude vše jasné. A nebo si přečtěte náš článek.

Co to tedy ICEing je a jak jej můžeme nazvat česky? Nejprve se podíváme na zkratku ICE, která v angličtině označuje vozy se spalovacím motorem (internal combustion engine). Přípona „ing“ se pak v angličtině používá velmi často, zpravidla s nějakou činností. A právě činností je i náš ICEing a vykonávají ji nejčastěji (ať už vědomě či nevědomě) řidiči konvenčních vozů se spalovacími motory.

Místo u nabíječky není parkoviště. To platí pro všechny

ICEingu se dopouštíte v tu chvíli, kdy zaberete parkovací místo určené pro dobíjení elektromobilů konvenčním vozem. Nicméně pokud je místo určené pro dobíjení, neměli by zde parkovat ani elektrické vozy, které právě nedoplňují kapacitu své baterie. Termín se poprvé objevil ve Spojených státech mezi řidiči vozů značky Tesla, kteří měli problémy zejména s velkými pick-upy, které blokovaly nabíječky.

Čtěte také:  Ikonický DeLorean hlásí návrat. Pokolikáté už?

Pro majitele elektromobilů je ICEing nesmírně frustrující. Představte si, kdyby vám někdo parkoval u stojanu čerpací stanice. Navíc stání na parkovacím místě vyhrazeném pro nabíjení elektromobilů je dopravním přestupkem a hříšníkovi hrozí pokuta až 1 000 Kč či dokonce odtažení. To se týká i zaparkovaných elektromobilů, pokud nedobíjí. Nicméně vše zmíněné platí pouze v případě, pokud je místo řádně označeno dopravním značením „Vyhrazené parkoviště“, které dodatkovou tabulkou informuje řidiče například takto: „Pouze pro dobíjení. Max. 2 hod“. V takovém případě ještě řidič elektromobilu potřebuje parkovací disk, lidově řečeno hodiny.

ICEing pohledem řidičů

ICEing ale ve většině případů není žádný naschvál nebo provokace. Mnoho míst pro dobíjení bylo vybudováno tam, kde v současné době parkoviště kapacitně nestačí. Příkladem může být parkoviště u zdravotního střediska v jednom menším městě v Plzeňském kraji. Již tak vytížená parkovací plocha zhruba pro tři desítky vozů byla asi před rokem zmenšena ve prospěch dvou nabíjecích stanic. ICEing se tu děje prakticky nepřetržitě. Zeptali jsme se řidiče, který se svojí naftovou octavií blokoval jedno z míst pro elektromobily, proč parkuje právě zde. Dostalo se nám podrážděné odpovědi: „Nikdy se tady nedalo pořádně zaparkovat a teď je parkoviště ještě menší. Nikdy jsem tu ještě neviděl elektromobil.“

ICEing
ICEing v praxi. Foto: Fakticky.cz

V nedaleké Plzni jsme u nákupního centra narazili na zcela opačný případ. Zoufalý majitel elektromobilu čekal u obsazených nabíječek, z nichž jednu blokoval starší Ford Mondeo. „Bohužel nemohu jet jinam, je zima a nechci riskovat vybití baterie. Nezbývá mi nic jiného, než čekat,“ sdílel s námi své pocity naštvaný řidič Tesly.

ICEing tu nebude navěky

Elektromobilita je stále v plenkách a ačkoliv norma EURO 7 zcela zamezí výrobu konvenčních vozidel v Evropské unii, ještě dlouho budou vozidla s naftovým nebo benzinovým motorem na silnicích převažovat. Jak se ale zdá, jde o nevratnou změnu, které se zkrátka řidiči konvenčních automobilů budou muset přizpůsobit.

V zahraničí se zatím ICEingu snaží zabránit různými způsoby. Třeba v Číně nebo v USA vznikají uzamykatelné bariéry, které mohou řidiči elektromobilů uvolnit pomocí mobilní aplikace.


Napsat komentář

Your email address will not be published.

Předchozí článek

Internetoví podvodníci začali využívat videa zpracovaná umělou inteligencí. Buďte opatrní

Další článek

Paradox dvojčat. Myšlenkový experiment, podle kterého může být jedno dvojče zároveň mladší i starší než to druhé

Další čtení